Connect with us

aktuality

Parní lokomotiva Matěj potřebuje na opravu miliony. Pomoci chtějí valašská města

Publikováno

Letos parní lokomotiva 433.002, známá pod jménem Matěj, ještě z depa ve Valašském Meziříčí nevyjela. V březnu skončila technická způsobilost kotle. Opětovné uvedení mašiny do provozu spolyká daleko více financí, než se původně předpokládalo. Do shánění peněz se pustila valašská města i vedení kraje.

Starosta Rožnova pod Radhoštěm Radim Holiš k situaci lokomotivy Matěj řekl: „Oprava si vyžádá asi šest milionů korun bez DPH. To znamená, že budeme potřebovat něco přes sedm milionů korun celkem. Bohužel, nelze využít žádné dotační tituly. Přesto je naší snahou mašinu Matěj zachránit.“

Vlastníkem lokomotivy Matěj je Národní technické muzeum. Věkem se mašina blíží tomu seniorskému, vždyť jí je již přes 70 let. Zástupci rožnovské radnice řekli, že mohou vypomoci maximálně 500 tisíci korunami.

Ke sbírce se chtějí přidat i radnice ve Vsetíně nebo Valašském meziříčí, a to stejnou částkou. Pomoc přislíbil také Zlínský kraj, ale konkrétní sumu ještě neupřesnil.

Starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek řekl, že se obrátí na zastupitelstva, která mohou částku financí posunout nahoru, či dolů. „Budeme řešit také darovací smlouvu. Chceme zároveň zahájit jednání o další možné podpoře, která zaberou určitě několik měsíců. Obrátíme se na mikroregiony a na úrovni ministerstva plánuje vyjednávat podporu hejtmanství.“

Lokomotiva Matěj opustí depo ve Valašském Meziříčí a přesune se do Chomutova. Zde má Národní technické muzeum depozitář. Minimálně celý tento a příští rok lidé mašinu neuvidí.

Jiří Dobiáš, jednatel Valašské společnosti historických kolejových vozidel uvedl, že opravu lokomotivy odhaduje na dobu jednoho a půl roku. Poslední výměna kotle proběhla v roce 2002, přičemž na mašině s kolegy strávili tisíce hodin při její údržbě.

Dobiáš naznačil, že hlavním problémem je cena: „Sedm milionů je odhadované maximum. Je pravděpodobné, že na opravě budeme umět výrazně ušetřit.“

Pokud by lokomotiva Matěj zůstala neopravená, přišel by region o spoustu oblíbených železničních akcí, jako je historická jízda, oslavy, veřejné události. Bohužel jiná parní lokomotiva ve Zlínském kraji není. Na některé vybrané akce je zapůjčena lokomotiva z Olomouce.

NEJČSTENĚJŠÍ