Connect with us

aktuality

Poslední jízda lokomotivy Matěje? Dost možná, naděje se ale nevzdáme

Publikováno

 

Na přelomu ledna a února přesunuli ´Matěje´ z Valašského Meziříčí do Lužné u Rakovníka. Cesta se nesla ve znamení smutku. Dost možná totiž byla jeho jízda do muzea tou poslední.

Nespočet železničních akcí a slavnostních vyjížděk má za sebou parní lokomotiva 433.002, přezdívaná Matěj. Cesta Matěje ale momentálně skončila v muzeu Českých drah ve středních Čechách, kde bude sloužit jako exponát.

Přesun lokomotivy trval více než 21 hodin.„Byly to smíšené pocity. Vybavovaly se nám roky práce, nekonečné hodiny údržby, obětování osobního života,“ vysvětlil jednatel Valašské společnosti historických kolejových vozidel Jiří Dobiáš.

„Nejhorší ze všeho je ale loučení. Ten moment, kdy si řekneme, že je po všem. Můžeme si pobrečet, ale nic víc s tím neuděláme,“ dodal smutně.

Jak jsme již informovali v dřívějším článku, valašská města i Zlínský kraj chtějí opravě Matěje pomoci. Díky tomu stále zůstává naděje, že se v budoucnosti Matěj bude prohánět na regionálních železnicích přinejlepším další desítky let.

„Jednání budou pokračovat. I pan hejtman slíbil, že osloví s žádostí o pomoc ministerstvo kultury. Vynasnažíme se dostat Matěje zpátky,“ uvedl starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek.

Region a lidé z něj však o parní lokomotivu nepřijdou. Ze středních Čech si nazpátek přivezou náhradu za Matěje. Lokomotiva 423.041 s přezdívkou Velký bejček má rok výroby 1924, je tudíž starší než Matěj.

„Nedá se říct, že by na tom byla technicky lépe. Jen má to štěstí, že má lokomotivní kotel po prohlídce, a je tedy provozuschopná. Budeme si na ni muset zvyknout, přistoupíme k ní poctivě. Ale už v tom asi nebude takové srdcařství jako s Matějem. Přece jen jsme ho měli od roku 1986 a vystřídaly se na něm generace dobrovolníků,“ zakončil Dobiáš.

Pro všechny fanoušky ať už lokomotivy Matěje, vlaků, Valašska, nebo jen kapely valašské rockové kapely STRAM je níže vzpomínkové video z roku 2018.

 

 

 

 

NEJČSTENĚJŠÍ