Cykloturistika ve Zlínském kraji získá nové úseky a zlepší se i zdejší turistické zázemí

Cykloturistice se ve Zlínském kraji daří. Významné valašské trasy získají spojnici v jihovýchodní části regionu. Některé úseky mají dokonce mezinárodní význam. Kraj počítá se zlepšením služeb i zdejšího zázemí.

Během letošního roku by měla být vybudována asfaltová stezka vedoucí z Ústí u Vsetína do Lužné. V loňském roce se započalo s kácením stromů, letos přijde ke slovu stavební technika a do zimy by mělo být vše hotové. Příští jaro by pak mohli cyklisté přivítat už na nové stezce.

Nenápadný úsek má strategický význam, propojuje totiž dvě rozsáhlé trasy. Jedná se tak o jedno z nejdůležitějších rozšíření cykloturistiky ve Zlínském kraji za poslední dobu. Co se investic týká, pohybují se vynaložené prostředky ve výši sta milionů korun. Cyklisté dostanou k dispozici mimořádně atraktivní projížďku Valašskem podél řeky Senic.

Starosta Valašské Polanky a předseda Mikroregionu Hornolidečsko Josef Daněk k tomu řekl: „Lávka přes Bečvu v Ústí spojí trasu s cyklostezkou Bečva, která zahrnuje rozsáhlou oblast na Valašsku. Připravujeme úseky, po nichž budou moci cyklisté jezdit až na Slovensko.“

Obcím z tohoto sdružení se podařilo získat dotace, vykoupit pozemky a nyní jsou před nimi stavební práce. Myšlenkou na propojení úseku Bečva – Vlára – Váh (Bevlava), který vede z Ústí u Vsetína přes Valašské Klobouky a Brumov-Bylnici až ke slovenským hranicím, se zabývali dlouhé roky.

V současnosti se pracuje na posledním důležitém úseku zmiňované trasy. Ten povede z Lužné přes Horní Lideč až do Valašských Příkazů. Začít stavět by se mohl už v příštím roce, přičemž investice vyjdou na 150 milionů korun.

Doba cykloturistice přeje a také evropské fondy ji podporují. Chceme toho využít k získání dalších dotačních titulů,“ dodal Daněk.

Jihovýchodní část Zlínského kraje by se díky těmto financím, státním i krajským dotacím mohla v příštích letech stát rájem cyklistů.

Bude nutné dokončit některé dílčí úseky na páteřní Bevlavě. Například ten mezi Potečí a Valašskými Klobouky. V loňském roce byly Klobouky propojené s Brumovem-Bylnicí a dobře to vypadá i s napojením na další trasy v Trenčínském kraji ve Slovenské republice.

Starosta Brumova-Bylnice Kamil Macek vysvětlil: „Loni jsme dokončili cyklostezku až do Svatého Štěpána a máme pokryté úseky v rámci intravilánu města. Připravili jsme další projekty a ty nás dostanou přes slovenskou hranici.“

Kraj dává cykloturistice zelenou

Tím, že se na páteřní Bevlavu napojí hned několik cyklotras a cyklostezek, získají cyklisté a vlastně i turisté možnost zajímavých výletů i do obcí mimo Bevlavu. Budou moci spatřit zdejší přírodní zajímavosti nebo navštívit rozhledny v této oblasti.

Podle mínění starostky Valašských Klobouk Elišky Olšákové se cyklodopravě začíná věřit. Na Bevlavu se chystají další napojení, a lidé tak budou mít více možností k cestování na kolech.

Valašskoklouboučtí budou shánět peníze na cyklotrasu, jež by vedla na rozhlednu na Královci. V Brumově-Bylnici chystají odbočku na Štítnou nad Vláří, u Valašské Polanky bude odbočka na Trubiska. Cyklisté se dostanou k zajímavým turistickým cílům, jakými jsou Vařákovy paseky nebo Ploština.

Během několika příštích let by tak mohla vzniknout nepřerušovaná trasa, po níž by se cyklisté dostali do Vizovic a do krajského města. Hovoří se o ní již dlouho. Zatím však není zcela jasné, kdy chybějící části vzniknou.

Aktuálně dokončujeme projektovou dokumentaci na stavbu cyklostezky ve směru na Zádveřice. Zatím ale nemáme souhlasy všech vlastníků pozemků. Chtěli bychom na konci tohoto roku nebo během roku příštího požádat o peníze na stavbu,“ sdělila starostka Vizovic Silvie Dolanská.

Také Zlínský kraj chystá rozsáhlejší podporu obcí při přípravě cyklostezek. Nově zpracoval strategický dokument, který ukazuje, jak by se cykloturistika na jeho území měla vyvíjet.

Krajský radní pro cestovní ruch Jan Pijáček doplnil: „Řešíme, jak by vůbec měla vypadat regionální a nadregionální síť cyklistických koridorů. Dokument také nabízí obcím řešení, jak získat na své úseky dotace.“

Kraj se současně zabývá také doprovodným zázemím cyklistů a službami, které v mnohých místech zatím chybějí.

Pijáček k tomu dodal: „I když je naše cyklistická síť poměrně hustá, chceme ji nadále rozvíjet. Důležité je ale zabývat se také navazujícími věcmi, které cykloturistiku zpříjemňují. Ať už je to ubytování, občerstvení, stojany pro kola, dobíjecí stanice pro elektrokola nebo nabídka zajímavých cílů. Vše by mělo na sebe krásně navazovat.“


Please follow and like us:

Komentáře